Padborg – en succeshistorie fra grænsen

Det var lige ved at Padborg i 1920 ikke blev dansk – og hvem ved, hvad der så var blevet af den daværende landsby ”Pattburg”, med sine 13 huse og 47 indbyggere? Danmark ønskede Padborg banegård på sin side, og derfor blev grænsen trukket syd for banegården med en 100 m lang landtunge mod Tyskland, som gav plads til rangering af togene.

 

Pattburg skiftede først navn til Paddeborg og i 1923 til det nuværende Padborg. Grænsebanegården udviklede sig til et vigtigt transitpunkt og dannede konstant grobund for vækst. Især året 1978 medførte en kraftig vækst: Motorvej A7/E45 blev indviet, og grænseovergangen Kruså/Kupfermühle blev spærret for lastbiler. I Padborg åbnede man den fælles dansk-tyske toldekspedition og tiltrak hermed mange speditionsvirksomheder. Med speditionsvirksomhederne fulgte servicevirksomhederne og indbyggertallet steg markant i hele området.

 

Alene i Padborg er der i dag omkring 3.000 ansatte i transportsektoren, og hver dag passerer 4.500 lastbiler gennem området. Padborg er i dag Nordeuropas største transport- og logistikcenter.

 

Kilde: Institut for Grænseregionsforskning & told- og skattehistorisk selskab: Grænsen i 75 år, 1920-1995





WebMaster · Redaktion · Copyright © 2004 GrænseRuten